loading...
accbook
accbook بازدید : 275 چهارشنبه 27 آذر 1398 نظرات (0)

 

پاسخ به سوالات انحرافی در مصاحبه استخدام

 

در این قسمت ما میخواهیم پاسخ به سوالات انحرافی در مصاحبه استخدام با شما صحبت کنیم با ما همراه باشید.

قسمت شفافیت ( پاسخ به سوالات انحرافی در مصاحبه استخدام )

    لطفا موارد و مباحثی که در آن ناتوانید هستید را یاداشت کنید ؟

.....................................................................................................................

....................................................................................................................

....................................................................................................................

..................................................................................................................

......................................................................................................   .

 

به این سادگی ناتوانایی هایمان را مطرح کنیم ؟

بیشتر کمک به نه نشیدنمان میکند .

من که همیشه گیج میشوم .

اگر نمخواد همون اولش بگن این چه کاریه .

آب توی گلوم خشک شد. داشتم خوب پیش میرفتم .

معلوم نیست نیروه میخواد یا رواشناسی میکنن؟

بسیار گیج میشوم. مگر میشود که مشکلاتم را نام ببریم ؟  شاید در آینده شغلی ام به عنوان نقطه ضعف از آن استفاده کنند .

 

داستان از چه قراره ؟

 به تازگی خیلی از شرکتها و موسسات در جلسات گزینش از مصاحبه شونده این سوال را دارن که شما در چه مسائل و مباحث ناتوانید؟ ( پاسخ به سوالات انحرافی در مصاحبه استخدام ) علت این مباحث این است، در بیشتر مباحث در مورد توانایی ها و دست آوردهای افراد بحث می شود ولی گاهی مواقع مدیران در مسیر مصاحبه این سوال را مطرح میکنند که در چه مواردی ناتوان هستید؟ 

در بین تمام موارد مصاحبه این مورد برای مصاحبه شونده بسیار دشوار است که پاسخ به سوالات انحرافی در مصاحبه استخدام را بدهد. شاید با خود فکر کنید که با یک جواب مبهم و یا پاسخ ندادن از آن فرار کنید در صورتی که این سوال به دلیل این است که اطلاعات کلیدی شما را بدست بیاورند .پس باید مدیریت شده و زیرکانه به این سوال پاسخ داد به عنوان مثال اگر با جواب من تا نمرده ام دست از کار نمیکشم و با این پاسخ خود را موجه جلوه دهید اما آنها متوجه این موضوع میشوند و اگر هم صادق باشی و واقعیت نداشتن تخصص لازم برای آن شغل را نرادید شانس استخدام شدن را از دست داده اید .

 

حتما بخوانید : همه چیز درباره تکالیف مالیاتی مشاغل

 

پس چه باید کرد؟

پیشنهاد می کنم ابتدا خود را جای مدیر و یا مصاحبه کننده قرار دهید که چرا این سوال را مطرح میکند وانگیزه او از این سوال چیست ؟

مسئولان مصاحبه میخواهد در مدت کوتاه به این نتیجه برسد که آیا میتواند با شما برای چندین سال همکاری داشته باشد یا خیر و به دنبال یک را کوتاه برای به نتیجه رسیدن است و بداند در چه کارهای خوب بلدی و در چه کارهای ناتوانید و چگونه میتوانید در موسسه وارد شوید و آن جایگاه شغلی را ارتقاع میدهد.

 

هدف من این است که ببینم آیا افراد خود را بررسی و زیر نظر دارند و برای کم کاستی هایشان چه تدابیری اندیشیده اند و با نقاط ضعف میتوانند مکمل افراد دیگر سازمان باشند و آیا سازمان میتواند نقاط ضعف شما را جبران کند .

 

بیشتر افراد گمان میکنند با طفره رفتن از سوال بی اعتماد بنفس شناخته میشوند در صورتی که آنها برعکس برداشت میکنند و با خود این فکر میکنند که نسبت به خود آگاهی ندارد و حتی اگر پاسخ اشتباه دهید و غیر مستقیم پاسخ دهید : نمیتوانم ارتباط قوی با همکارانم داشته باشم و یا جملات تکرار خسته و یا کلافه ام میکند

نمیتوانم ارتباط قوی با همکارانم داشته باشم و یا جملات تکرار خسته و یا کلافه ام میکند

 

[caption id="attachment_339" align="aligncenter" width="795"]پاسخ به سوالات انحرافی در مصاحبه استخدام پاسخ به سوالات انحرافی در مصاحبه استخدام[/caption]

 

این جملات بسیار مهم و از سوی دیگر زنگ خطر هستند و اگر به نکاتی اشاره کنی که مانع پیشرفت شغلی بشود به این نتیجه میرسندکه کفایت این شغل را ندارید

 

اما راهکار چیست؟

در اینجا چهار روش که (( سوزی ولش )) نویسنده مشهور مقالات مدیریتی در CNBCمطرح کرده را برای شما بیان میکنیم :

سوزی می‌گوید هدف اصلی مدیران از پرسیدن این سوال، کشف ویژگی‌های شخصیتی‌ای است که برای انجام هر شغلی لازم است.

اواعتقاد دارد که پاسخ هوشمندانه به این سوال، نشان‌دهنده این چهار ویژگی است:

 

۱. آگاهی :

یک پاسخ هوشمندانه، نیازمند خودشناسی است. با خودت روراست باش و کم و کاستی‌هایت را بشناس تا بتوانی یک جواب معتبر به این سوال بدهی. مدیر ، بر اساس رزومه و عملکرد تو در مصاحبه، تا حدی با چالش‌های تو آشنا شده.

سوال اینجاست که آیا خودت هم با آنها آشنا هستی؟ از نقطه ضعفی صحبت کن که در گذشته مانع پیشرفتت شده اما بر آن غلبه کرده‌ای. شفاف و مستقیم جواب بده.

 

۲. اعتبار :

مدیران استخدام می‌خواهند مطمئن شوند که تو دروغ نمی‌گویی. صرفا برای رفع تکلیف به این سوال جواب نده. جواب کلیشه‌ای نده (مثلا من کمال‌گرا هستم) چون ممکن است بارها این جواب‌ها را شنیده باشند.

 

۳. درایت :

پاسخ باید حرفه‌ای، مختصر و مفید باشد. نباید درباره نقطه ضعف‌های خارج از حوزه کار صحبت کنی یا با آب و تاب درباره یکی از تجربیات احساسی‌ات صحبت کنی (مثل مشکلاتی که با والدینت داری). مدیر استخدام، روانشناس نیست. او می‌خواهد بداند که تو فرق بین نقطه ضعف شخصی و حرفه‌ای را می‌دانی یا نه. می‌توانی به هر دو اشاره کنی اما میزان جزئیاتی که فاش می‌کنی، مهم است

 

۴. ابتکار :

فقط درباره نقطه ضعف‌ها صحبت نکن. بگو که برای رفع آنها چه کارهایی انجام داده‌ای ( مثلا با کمک یک مربی شغلی یا شرکت در دوره‌های آموزشی ) و در جایگاه شغلی جدید، این فرآیند را چطور ادامه خواهی داد. بگو که این اقدامات چه کمکی به رشدت کرده‌اند. اگر در زمینه‌ای مهارت داری اما نه به آن اندازه‌ای که مد نظر مدیر استخدام است، به آن اشاره کن و بگو که برای تقویت این مهارت، چه کارهایی داری انجام می‌دهی و تا آن موقع، کدام یک از مهارت‌های دیگرت می‌تواند این کمبود را جبران کند.

 

بهترین کار این است که صادقانه و در عین حال، هوشمندانه جواب دهی و به نقاط ضعفی اشاره کنی که کوچک و به راحتی قابل رفع هستند.

 

مثلا ناتوانی در مدیریت زمان و سخنرانی در جمع، دو مشکل شایع هستند. اینها باعث نمی‌شوند نظر دیگران راجع به تو منفی شود. اگر شغل مربوطه، فنی است، می‌توانی به یک مهارت مفید اما نه چندان ضروری اشاره کنی و بگویی آن را بلد نیستی اما دوست داری یاد بگیری. 

همچنین بخوانید که : در مصاحبه استخدامی چه بگوییم

 

بعضی از مدیران استخدام می‌گویند که دیگر این سوال را نمی‌پرسند چون جواب‌هایی که می‌گیرند، به دردشان نمی‌خورد. اما خیلی از آنها برای گرفتن همین اطلاعات، از سوالات مشابه استفاده می‌کنند. ( پاسخ به سوالات انحرافی در مصاحبه استخدام )

 

مثلا ممکن است بپرسند : « در چه زمینه‌هایی بهبود یافته‌ای؟ » یا « برای جبران اشتباهاتت، چه کارهایی انجام می‌دهی؟ » یکی از سوالاتی که من در مصاحبه می‌پرسم این است: « در یک روز کاری فوق‌العاده، که با انرژی و احساس مفید بودن به خانه برمی‌گردی، در محل کار چه کارهایی انجام داده‌ای؟ » هدف من از پرسیدن این سوال، کشف این است که آدم‌ها از انجام چه کارهایی واقعا لذت می‌برند و در انجام چه کارهایی مهارت دارند. یا می‌پرسم : «در یک روز کاری افتضاح، که خسته به خانه برمی‌گردی، در محل کار چه کارهایی انجام داده‌ای؟ »

 

به هر حال، چه بخواهی چه نخواهی، این سوال را در بعضی از مصاحبه‌ها خواهی شنید. سوزی می‌گوید: « قبل از حضور در جلسه استخدام، نقطه ضعفی را که می‌خواهی درباره‌اش صحبت کنی انتخاب کن تا وقتی این سوال را شنیدی، آمادگی داشته باشی ».

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 86
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 131
  • بازدید ماه : 100
  • بازدید سال : 2,887
  • بازدید کلی : 19,185