loading...
accbook
accbook بازدید : 466 چهارشنبه 11 دی 1398 نظرات (0)

مفقود شدن اسناد و مدارک حسابداری

 

تا حالا فکر کردین در صورت مفقود شدن اسناد و مدارک حسابداری چیکار باید انجام بدین؟

سیل نوروز 98 باعث شد اسناد و مدارک خیلی از مشاغل و شرکتها از بین بره،و همچنین یه هشداری هست برای بقیه که اگر در اثر حادثه ای مثل سیل و زلزله و طوفان و ... اسناد و مدارک مالی و حسابداری از بین رفت اون موقع تکلیف چیه؟!

از اونجایی که نگهداری اسناد و مدارک مالی و مالیاتی (کلا اسناد حسابداری) اهمیت خیلی زیادی داره و سازمان امور مالیاتی و سازمان بیمه تامین اجتماعی تا 10 سال میتونن به حسابهای شرکت ها و مشاغل رسیدگ کنن!!! نکته خیلی حیاتی هست که باید در حفظ و نگهداری اسناد ومدارک کوشا باشیم ولی گاهی اوقات ممکنه که مثل نوروز98 که سیل عظیمی نقاط مختلف ایران اومد ممکنه همه دفاتر و اسناد و مدارکمون از بین بره !

با توجه به آیین نامه اجرایی ماده 95 ق.م.م که مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش های نگهداری آنها اعم از ماشینی و دستی که در تاریخ 31 تیر ماه 1394 تصویب شده،

در فصل پنجم، ماده 6 (مقررات مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک)بخش 8 به این موضوع اشاره شده که :

در مواردی که دفاتر موضوع این آیین نامه توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی و یا به عللی خارج از اختیار مودی از دسترس مودی خارج شود و صاحب دفاتر از تاریخ وقوع این امر حداکثر ظرف مدت دو ماه دفاتر جدید ثبت و عملیات آن مدت را در دفاتر جدید تحریر کند، تاخیر تحریر عملیات در این مدت به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.

(موردی که گفته شد رو در خیلی از موارد ماده 13 آئین نامه تحریر دفاتر قانونی تبصره 3 ذکر کردن.)

اما یه نکته هم در نظر داشته باشیم که در فصل دهم، ماده 16(موارد رد دفاتر) بخش 5 ، قانون گفته:

در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مودی از دسترس وی خارج شده باشد و غیر اختیاری بودن موضوع مورد تایید بالاترین مسئول اداره امور مالیاتی ذی­ربط قرار نگیرد.

(موردی که گفته شد رو در خیلی از موارد بند 6 ماده 20 (موارد رد دفاتر) ذکر کردن.)

و این یعنی دفاتر رد میشه و مشمول بند ۳ ماده ۹۷ ( مالیات به صورت علی الراس محاسبه) میشه!!!

پس  ضمن گزارش مفقودی دفاتر قانونی به سازمان امور مالیاتی و اداره ثبت اسناد و املاک،دفاتر جدید رو از طریق سامانه ثبت و پلمپ دفاتر قانونی دوباره تهیه کنین.

پیشنهاد می شود : جدول حقوق سال 98

اما اگه سیستم های کامپیوتری که روی اون ها نرم افزار مالی و حسابداری هست و اطلاعات مالی تون رو داخل این نرم افزار ها وارد کردین، به سرقت رفت یا در اثر سیل و زلزله و طوفان از بین رفت ! کلیه اطلاعات داخل زونکن های مالی هم دزدیده یا نابود شد!!! و چیزی نداشتین که بخواین صورت معاملات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده و مهمتر از همه اظهارنامه عملکرد رو ارسال کنین!!! اون موقع چی میشه؟

پیشنهاد ما اینه که پیشگیری بهتر از درمان هست! بعضی از نرم افزار های حسابداری وجود دارن که علاوه بر این که در حالت ابری کار میکنن، قابلیت این رو هم دارن که مدارکتون رو اسکن کنین و به سند حسابداری ضمیمه کنین!

این جوری هر جا که باشین و دسترسی به اینترنت داشته باشین میتونین به حسابهاتون دسترسی داشته باشین و مزیت های دیگه ای که این مدل بایگانی داره : دسترسی سریع، اشتراک گذاری با دسترسی ایمن، حفاظت از اطلاعات، مدیریتی بروز، کمک به محیط زیست، جستجوی قدرتمند.

و اما حالا که صحبت از سیل فروردین 98 شد، به این مورد هم اشاره کنیم که ماده 165 ق.م.م میگه:

در مواردی که بر اثر حوادث و سوانح از قبیل زلزله، سیل، آتش‌سوزی، بروز آفات و خشکسالی و طوفان و اتفاقات غیرمترقبه دیگر به یک منطقه کشور یا به مؤدی یا مؤدیان خاصی خساراتی وارد گردد و خسارت وارده از طریق وزارت‌خانه‌ها یا مؤسسات دولتی یا شهرداری‌ها یا سازمان‌های بیمه و یا مؤسسات عام‌المنفعه جبران نگردد وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند معادل خسارت وارده از درآمد مشمول مالیات مؤدی، در آن سال و سنوات بعد کسر و نسبت به آن دسته از مؤدیان که بیش از ۵۰% اموال آنان در اثر حوادث مذکور از بین رفته است و قادر به پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود نمی‌باشند با تصویب هیأت وزیران تمام یا قسمتی از بدهی مالیاتی آنها را بخشوده یا تقسیط طولانی نماید.

طی مصوبه شماره ۵۶۴۳۵/۲۳۹۰ به تاریخ 18/01/1398 با موضوع بخشودگی بدهی مالیات بردرآمد مؤدیان استان‌های سیل زده در سال ۱۳۹۸ گفته شده :

  • بدهی مالیات بر درآمد مودیان استان های سیل زده، مربوط به عملکرد تا پایان سال 1397 که بیش از پنجاه درصد (50%) اموال آنها در اثر وقوع سیل فروردین سال 1398 از بین رفته است، با رعایت ماده (8) آیین نامه اجرایی ماده (165) قانون مالیات های مستقیم بخشوده میشود.
  • استان های سیل زده توسط وزارت کشور تعیین میشود.

 

ماده (۸) اصلاحي آيين نامه اجرايي ماده (۱۶۵) قانون مالياتهاي مستقيم:

«در مواردي كه به تأييد كميسيون موضوع ماده (۳) يا (۴) اين آيين نامه (حسب مورد) بيش از پنجاه درصد (۵۰ %) اموال مودي (اموالي كه دچار حادثه شده) از بين برود و مودي با ارايه دلايل مورد قبول اداره امور مالياتي ذي ربط قادر به پرداخت بدهي هاي مالياتي خود نباشد، علاوه بر كسر معادل خسارت از درآمدهاي مشمول ماليات سال وقوع حادثه و سنوات بعد، به پيشنهاد سازمان امور مالياتي كشور و تصويب هيئت وزيران تمام يا قسمتي از بدهي مالياتي مودي نيز بخشوده يا تقسيط طولاني خواهد شد.»

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 86
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 148
  • بازدید ماه : 117
  • بازدید سال : 2,904
  • بازدید کلی : 19,202