loading...
accbook
accbook بازدید : 56 سه شنبه 10 دی 1398 نظرات (0)

جرائم مالیاتی

 

31 تیر سال 1394 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب رسید و از ابتدای سال 95 لازم‌الاجرا شده و بر اساس اصلاحیه این قانون با جرائم مالیاتی برخورد می‌شه.

چه کارهایی جرم مالیاتی محسوب میشه؟

در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، هفت مورد برای جرم مالیاتی شمرده شده که بر اساس اون هر فردی این هفت کار رو انجام بده، مجرم مالیاتی محسوب و طبق قانون مجازات می‌شه.

این هفت مورد طبق ماده 274 قانون مالیات های مستقیم به شرح زیر هست:

1- تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن

شخص، اسناد و مدارک غیر واقعی و ساختگی درست کنه 

2- اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن

اگه فعالیت اقتصادی داره پنهانش کنه و اگه از اون فعالیت درآمدی هم داره اعلام نکنه

3- ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی، موضوع مواد 169 و 169 مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام.

واحد بازرسی مالیاتی که از طرف سازمان امور مالیاتی به محل فعالیت و محل نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک و تجهیزات دستی و ماشینی مودی میان و کلیه دفاتر، اسناد و مدارک، اطلاعات و سوابق مالی که نزد مودی هست رو مورد بازرسی قرار میدن و اگه لازم باشه موارد گفته شده رو باخودشون به اداره امور مالیاتی مربوطه میبرن و به مودی رسید ارائه میدن که چه چیزایی همراه خودشون بردن.

و در مورد انجام ندادن تکالیف قانونی ماده 169 و 169 مکرر منظور ارائه صورتحساب معتبر با ویژگی هایی که سازمان امورمالیاتی مشخص کرده برای دو طرف معامله یعنی فروشنده و خریدار و ارائه فهرست معاملات فصلی به سازمان هست.

4- عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مؤدیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده.

تکالیف اشخاص حقیقی:

طبق ماده 95 ق م م :گروه اول که مکلف به نگهداری دفاتر قانونی (روزنامه و کل) می باشند

گروه دیگر شامل آن دسته از صاحبان مشاغل که مکلف اند دفتر مشاغل (درآمد و هزینه) نگهداری نمایند

گروه سوم مشاغلی هستند که الزامی به نگهداری دفاتر قانونی و یا مشاغل ندارند.

صاحبان مشاغل مکلف اند اظهارنامه مالیاتی هر سال خود را که شامل ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه یا خلاصه وضعیت درآمد و هزینه است تا پایان تیرماه سال بعد به اداره امور مالیاتی ارایه و مالیات متعلق را به نرخ ماده ۱۳۱ قانون محاسبه و پرداخت نمایند

صاحبان مشاغل مکلف اند ظرف ۴ ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند. انجام این امر باعث خواهد شد تا از کلیه تسهیلات و معافیت های مالیاتی بهره مند گشته و مشمول ۱۰ درصد جریمه مقرر نیز نشوند.

[caption id="attachment_1086" align="aligncenter" width="643"]جرائم مالیاتی جرائم مالیاتی[/caption]

تکالیف اشخاص حقوقی:

اشخاص حقوقی مکلف اند اظهارنامه و حساب سود و زیان و ترازنامه متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا ۴ ماه پس از سال مالیاتی(معمولا 31 تیر سال بعد) به همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هریک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است ارایه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.

براساس ماده ۱۰۴ قانون مالیات ها وزارتخانه ها، موسسات دولتی، شهرداری ها، موسسات وابسته به دولت و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی و اشخاص موضوع بند الف ماده ۹۵ مکلف اند در هر مورد که بابت حق الزحمه پزشکی، هزینه های بیمارستانی، داوری، مشاوره ای، خدمات مالی و اداری، نویسندگی، هنرپیشگی، نقاشی، دلالی، حق العمل کاری، هرگونه حق الزحمه یا کارمزد، ارائه خدمات اجاره ماشین آلات اداری و هر نوع کار ساختمانی و تاسیساتی، حمل و نقل و وجوهی که بابت حق نمایش فیلم به هر عنوان پرداخت می کنند ۵ درصد آن را بعنوان علی الحساب مالیات مودی (دریافت کنندگان وجوه) کسر و ظرف سی روز به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی ارایه نمایند.

5- تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نام خود بر خلاف واقع.

اگر با اطلاعات هویتی و یا شماره اقتصادی شخص دیگر، به صورت غیر واقعی معامله ای یا قراردادی ثبت کنیم یا برعکس

6- خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای در سه سال متوالی

7- استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

[caption id="attachment_1085" align="aligncenter" width="653"]جرائم مالیاتی جرائم مالیاتی[/caption]

تکالیف ارزش افزوده :

طبق ماده ۱۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ مودیان مکلفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می نماید، نسبت به ارائه اطلاعات در خواستی سازمان مذکور و تکمیل فرم های مربوطه اقدام و ثبت نام نمایند.

طبق ماده ۱۹ قانون مکلفند که در قبال عرضه کالا یا خدمات مشمول این قانون،صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی و حاوی مشخصات متعاملین و مورد معامله به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می شود ،صادر و مالیلات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند.در مواردی که از ماشین های فروش استفاده می شود،نوار ماشین جایگزین صورت حساب خواهد شد.

طبق ماده ۲۰ مودیان باید علاوه بر اینکه در هنگام عرضه کالا یا ارائه خدمت،اقدام به صدور صورت حساب مورد تایید نمایند،مالیات بر ارزش افزوده را به نیابت از سازمان،از طرف دیگر معامله خود وصول و تا پایان دوره مالیاتی و زمان تسلیم اظهارنامه،نزد خود به امانت نگه دارند.

طبق ماده ۳۴ مودیان باید برای ثبت و نگهداری اسناد و مدارک مالیات و عوارض موضوع قانون،از دفاتر،صورتحسابها و سایر فرمهای مربوط،ماشینهای صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می کند،استفاده،و مدارک مورد نظر را به مدت ده سال مالی مربوط نگهداری و در صورت مراجعه ماموران مالیاتی به آنان ارائه نمایند.

و در نهایت طبق ماده ۲۱ از دیگر وظایف مودیان، انجام تسویه حساب مالیاتی از طریق ارائه اظهارنامه فصلی می باشد،که مؤدیان باید،حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ انقضاء هر دوره مالیاتی سه ماهه،اظهارنامه ای را طبق نمونه و دستورالعملی که توسط سامان امور مالیاتی کشور اعلام شده است به ترتیب مقرر،تکمیل،تسلیم و عوارض متعلق به دوره را محاسبه و در مهلت تعیین شده مذکور به حسابی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام گردیده،واریز نمایند.

[caption id="attachment_1087" align="aligncenter" width="645"]جرائم مالیاتی جرائم مالیاتی[/caption]

پیشنهاد می شود : معافیت ماده ۱۳۲ قانون مالياتهاي مستقيم

چه مجازات هایی پیش روی مجرمان مالیاتی هست؟

اول  اینکه اشخاص حقیقی که مرتکب جرایم مالیاتی میشن به مجازات‌های درجه شش محکوم می‌شن و به موجب ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، مجازات‌های درجه شش عبارتند از:

 1- حبس بیش از شش ماه تا دو سال

 2- جزای نقدی بیش از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال

 3- محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال

 4- ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال

و اگر مرتکب هر یک از جرائم مالیاتی، شخص حقوقی باشه برای مدت شش ماه تا دو سال به یکی از مجازات‌های

 1- ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی

 2- ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری محکوم می‌شود. ضمن اینکه مسئولیت کیفری شخص حقوقی مانع از مسئولیت کیفری شخص حقیقی مرتکب جرم نیست.

مرتکب یا مرتکبان جرائم مالیاتی علاوه بر مجازات‌هایی که در بالا اشاره شد، مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه‌های متعلق قانونی که تا مهلت مرور زمان رسیدگی مالیاتی (پنج سال) مطالبه نشده باشد و همچنین ضرر و زیان وارده به دولت یا حکم مراجع قضایی هستند.

نویسنده : سهیل سوهانی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 86
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 162
  • بازدید ماه : 131
  • بازدید سال : 2,918
  • بازدید کلی : 19,216