loading...
accbook
accbook بازدید : 56 یکشنبه 01 دی 1398 نظرات (0)

 

موارد مهم در قانون مالیات های مستقیم

 

 

از موارد مهم در قانون مالیات های مستقیم به شرح زیر می باشد با ما همراه باشید:

با توجه به اهمیت حسابداری در هر واحد اقتصادی نیاز است که یک حسابدار ماهر وجود داشته باشد تا بتواند بخوبی امور مالی را پیش ببرد ( موارد مهم در قانون مالیات های مستقیم ). این روزها وقتی به شرکت ها سرکشی می کنم متوجه می شوم که شرکت ها از مزایا و امتیازاتی که سازمان مالیاتی برای آنها در نظر گرفته استفاده نمی کنند و فقط جرائم و اصل مالیاتی است که برای آنها در نظر می گیرند رنج می برند که نیازمند وجود یک حسابدار قانون بلد است.

 

با توجه شرایط کاری ام به وفور میبینم که افرادی که بواسطه تجربه حسابدار یا مسئول مالی یک واحد اقتصادی شده اند که متاسفانه در این شرایط چون اطلاعات دقیقی از قانون مالیات های مستقیم ندارند نمی توانند استدلال محکمی از قانون داشته باشند و در نتیجه آن واحد اقتصادی از مزایایی که سازمان مالیاتی برای آنها در نظر گرفته نمی توانند بهره مند شوند.

 

موارد مهم در قانون مالیات های مستقیم

 

 

در این مقاله می خواهیم راجع به برخی از مواردیکه در قانون مهم است و در نتیجه مالیات شرکت ها و واحد های اقتصادی تاثیر گذار است را مروری داشته باشیم تا برخی ابهامات برطرف شود.

 

معافیت ها

معافیت ها در قانون مالیات های مستقیم از مواردی است که باید توجه ویژه به آن کرد و از مزایایی که سازمان مالیاتی در نظر گرفته استفاده کرد.

معافیت ها در قانون مالیات های مستقیم از ماده 132 تا ماده 146 در قانون آمده است که راجب معافیت ها مفصلا توضیح داده شده است.

 

هزینه های قابل قبول

از دیگر مواردی که در میزان مبلغ مالیات بسیار مهم است هزینه های قابل قبول است. هزینه های قابل قبول بخش اعظمی از هزینه های هر مجموعه ای را تشکیل می دهند. در قانون مالیات های مستقیم تمام مواردی را که می توان به آنها استناد کرد را بیان کرده است.

 

استهلاک

در هر واحد اقتصادی اعم از حقوقی یا حقیقی اقلامی وجود دارد که به مرور زمان مستهلک می شوند ولی در صورت های مالی یا اظهارنامه شناسایی نمی شوند و این خود از مواردی است که می تواند مبلغ مالیات را تا حدودی کاهش داد.

 

هر مجموعه ای از یک سری تجهیزات و ملزومات استفاده می کند که به مرور زمان از بین می روند یا اصطلاحا در حسابداری به آن استهلاک می گویند. یعنی با استفاده ای که از آن می شود در گذر زمان عمرش تمام می شود. خودرویی را در نظر بگیرید که به تازگی برای شرکت خریداری شده است. این خودرو را بعد از گذشت ده سال نمی توان با روز اول آن مقایسه کرد چون فرسوده شده است هر چند که بازهم از آن استفاده کرد.

 

هر وسیله ای که طبق قانون شامل استهلاک شود را می توان هر ساله در پایان سال هنگام بستن حسابها بستگی به میزان عمر مفیدش مستهلک کرد و مبلغی را بابت استهلاکش در نظر گرفت و در حسابی جداگانه ذخیره کرد.

 

جتما بخوانید : همه چیز درباره تکالیف مالیاتی مشاغل

 

وظایف مودیان

مودیان یعنی تمام افرادی که مشمول مالیات هستند و باید مالیات پرداخت کنند. در قانون گفته که مودیان یکسری وظایف دارند و آنها را تعریف کرده است.

از ماده 177 تا 181 مواردی را گفته است که مودیان باید در نظر بگیرند و به آنها عمل کنند. از موارد مه می که به آن اشاره شده است تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر می باشد که تاریخ و شرایط دقیق تر آن گفته شده است. اظهارنامه یعنی مودی باید اظهار و اعلام کند که چه درامد و مخارجی داشته است و تمام جزئیات مربوط به آن را اعلام کند تا یک مبلغی به عنوان مالیات برای او در نظر بگیرند.

 

ابلاغیه

سازمان هایی مانند دادگستری یا سازمان مالیاتی بیشتر از این نوع قوانین دارند زیرا شرایط کار ایجاب می کند که نامه هایی را بصورت مستقیم به دست مودی برسانند. در قانون مالیات های مستقیم که از ماده 203 شروع شده و تا 209 ادامه پیدا کرده است دقیقا گفته شده است که ابلاغیعه چه شرایطی دارد و باید به چه نکاتی توجه کرد.

 

برخی از مواد از وظایف سازمان مالیاتی و برخی از شرایط دریافت ابلاغیه برای مودی می باشد. این بخش از قانون که شاید از دید برخی ها خیلی هم مهم نباشد اتفاقا ضروری است تا حسابداران و مدیران هر مجموعه ای به آن تسلط کافی را داشته باشند.

 

نرخ مالیات حقوقی ها

در مراحلی که مودی تکالیف مالیاتی خود را بخوبی انجام داده است و اظهارنامه را در موعد مقرر تسلیم سازمان مالیاتی کرده است با توجه به فروش و خدماتی که ارائه کرده است مالیاتی برای او در نظر گرفته می شود ناگفته نماند که میزان مالیاتی که در نظر می گیرند از سود خالص می باشد یعنی تمام موارد هزینه های را کسر و مبلغی را بابت اندوخته قانونی و اختیاری در نظر می گیرند سپس از سود باقییمانده برای شرکت ها و اشخاص حقوقی 25 درصد در نظر میگیرند.

 

یعنی اگر شرکتی در پایان سال مالی 100 میلیون تومان را به عنوان سود خالص ابراز کند باید مبلغ 25 میلیون تومان را بابت مالیات به سازمان مالیاتی پرداخت کند. برای پرداخت مالیات در صورتیکه نقدی باشد درصدی به عنوان نقدی کسر می شود و در صورتی که بصورت اقساط باشد طبق قانون می تواند تا 3 سال قسط بندی کند که ماهیانه 2 درصد کارمزد برای آن محاسبه می شود.

 

 

محمد جواد عظیمی فرد کارشناس مالی شرکت آسان تجارت ملل وزین

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 86
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 151
  • بازدید ماه : 120
  • بازدید سال : 2,907
  • بازدید کلی : 19,205